Цитата
З набуттям чинності Податковим кодексом України виникає потреба у розробці нормативно-правових актів, які б врегульовували суперечливі положення. Доволі актуальним є проблема функціонування спрощеної системи оподаткування.
Для вирішення зазначеної прогалини, Урядом України було розроблено проект Закону України „Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва”.
Метою згаданого законопроекту є визначення правових засад застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва, яка є спеціальним податковим режимом.
За своєю структурою проект закону складається з 11 статей.
Цікавими нововведеннями є зокрема такі:
1. спрощена система оподаткування буде запроваджена для фізичних осіб-підприємців у трудових відносинах з якими перебуває не більше ніж 10 осіб одночасно та у яких граничний обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 000 000 грн.; а також на юридичних осіб у яких середня кількість працівників за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб і граничний обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 5 000 000 грн.;
2. за календарний місяць ставка єдиного податку встановлюється від 20 до 200 гривень на місяць;
3. встановлюється чіткий порядок сплати єдиного податку та його розподіл (стаття 7);
4. припиняється дія Указу Президента України від 03.07.1998 р. № 727 „Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва”.
Рада підприємців при Кабінеті Міністрів України має зауваження до згаданого законопроекту, яке стосується набуття ним чинності. Зокрема, у статті 11 вказується, що закон набирає чинності з дня його опублікування. З метою дана часу для приведення усіх нормативно-правових актів до його положень доцільно, щоб закон набрав чинності після спливу 6 місяців з дня його опублікування.
Рада підприємців розглянувши проект Закону України „Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва” вважає, що він може бути прийнятий Верховною Радою України із врахування вищенаведеного зауваження.
К.ю.н. Сергій Кравченко
Я вважаю, що підхід цілком невірний.
1. Не можна в законі вказувати якихось конкретних цифр щодо ставки податку та дозволеного обороту, тому що прийде час, інфляція зробить свою справу і закон треба буде міняти, а будь-які зміни можуть викликати незадоволення певних верств населення. Треба рахувати за формулами.
Наприклад, спрощена система оподаткування буде запроваджена для фізичних осіб-підприємців у трудових відносинах з якими перебуває не більше ніж 10 осіб одночасно та у яких граничний обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує
1 000 мінімальних зарплат, встановлених законом на 1 січня поточного року; а також на юридичних осіб у яких середня кількість працівників за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб і граничний обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує
5 000 мінімальних зарплат, встановлених законом на 1 січня поточного року; за календарний місяць ставка єдиного податку встановлюється від
2 до 20 відсотків від мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня поточного року. При оформленні найманих працівників дозволений обсяг реалізації збільшується на 50%, на 50% також збільшується єдиний податок.
Таким чином зі збільшенням мінімальної зарплати будуть зростати і ставки податку, і дозволений обсяг виручки.
2. Для торгівлі і виробництва, що мають великі витрати для ведення бізнеса і для послуг, що майже не мають витрат требf
розгранічувати дозволений обсяг виручки. Бо продавець хліба, отримавший валовий дохід в 10000 грн та, наприклад, адвокат, отримавший валовий дохід в 10000 грн мають зовсім різний прибуток з цієї суми. Не кидайте в мене чоботами, ала особисто я вважаю, що для послуг треба встановити дозволений обсяг виручки в 240 мінімальних зарплат, встановлених законом на 1 січня поточного року (це 20 мінімальних зарплат на місяць, зараз біля 20000 грн) та 360 мінімальних зарплат, встановлених законом на 1 січня поточного року, за умови що ФОП, що надає послуги, має офіс в оренді або кредиті (не так важко додавати договір оренди чи кредиту до заяви на ЄП). При оформленні найманих працівників дозволений обсяг реалізації збільшується на 50%, на 50% також збільшується єдиний податок. Послуги на 1000000 грн на рік, які оказує одна людина, це чистійшої води оптимізація, не інакше, тому такий закон буде справедливий.
3. На питання як проконтролювати обсяг валового доходу, вважаю, що касові апарати потрібні, але
- для спрощенців повинні бути
окремо прописані правила застосування РРО, зокрема спростити касову дісципліну, Z-звіти, зберігання касових лент, запровати для спрощенців електронну звітність раз на квартал за допомогою спеціальной програми для роботи з РРО, єдине, що має залишитись - штрафні санкції за невидачу чека;
- для працюючих на ринку запровадити чекові книжки на два екземпляри чеків, що нумеруються та реєструються у податковій;
- касові апарати повинні надаватись
в оренду або розстрочку державою (портативні для послуг, сканер, чековий прінтер та спеціальна програма для торгівлі та виробництва (уж комп'ютер підприємець сам знайде!));
- спеціальна
програма для роботи з РРО, банківськими рахунками та звітів в електронній формі повинна безкоштовно надаватися податковою. Також цифровий підпис, або спеціальний код реєстрації повинні надаватися податковою
безкоштовно.
4. Заборонити перевірки спрощенців без поважних причин (жалоба, порушення законодавства (неподачу звітності, порушення санітарних норм, трудового законодавства тощо)) будь-якими службами, в тому числі податковою, СЕС, пожежниками, УБОЗом, службою захисту прав споживачів та іншими.
5. Звітність для спрощенців повинна бути максимально простою та зрозумілою. В ідеалі запровати лише електронну звітність раз на квартал без черг та особистого спілкування, принаймні в крупних містах це треба робити обов'язково. Подачу заяв на ЄП та видачу свідоцтв поки що можна залишити особистою або звичайною поштою.
6. Для виплати зарплати найманим працівникам повинні бути запровадженні окремі прості правила, нарахування та утримання на зарплату повинні сплачуватися раз на місяць (краще навіть на квартал) на один єдиний рахунок для спрощенців. ФОП не може проводити весь час у черзі в банку, оплачуючи купу папірців.
Це такі мої пропоциції щодо закону про спрощену систему оподаткування. Може хтось почує.